tisdag 25 februari 2014

Leka proffs dag.



En jobbledig dag idag.

Jag tog en välbehövlig sovmorgon idag och åt sen en härlig frukost, i och för sig den samma som jag äter varje morgon. Men den är så god. Havregrysgröt med ett ägg i, och sen ett äpple som jag skär i småbitar, russin, granatäpplekärnor och pumpafrön har jag i gröten som sen toppas med kanel och mandelmjölk. Mmmm bara att skriva om den gör att det vattnas i munnen.
Till gröten äter jag antingen en mjuk glutenfri smörgås och en glutenfri knäckemacka eller två knäckemackor. Det hela sköljes ned med en stor kopp kaffe.

Efter lite hushållsfix och datahäng så satte jag på mig löparkläderna och packade bästaste löparryggan med simkläder. Sprang sen oväntat fort till Eriksdalsbadet, 3,28 km på 16,51 min. Mycket nedför förstås men ändå fort för att vara mig och det med en hyfsad tung ryggsäck.

På badet gjorde jag mig snabbt i ordning för simning. 25 metersbassängen var full med sportlovslediga barn och ungdomar så jag gick till 50m bassängen. Där var det lugnt och gott om plats. Skönt att simma i 50:an då man inte behöver vända hela tiden.

Till att börja med var det trögt att simma och jag undrade hur jag skulle orka. Men påminde mig själv att det var länge sen jag simmade i 50 meters bassängen. Efter ett tag släppte det och det kändes riktigt bra att simma. Vi var tre i banan en tjej och en gubbe som var en riktig stoppkloss. Hur någon som lägger sig i snabbsimbanan och plaskar runt på rygg (tänk er någon som flyter på rygg och tar ett armtag då och då...) tänker undrar jag och antagligen också den andra tjejen som sa till honom att byta bana. Han lyssnade inte på henne. Efter ett tag sa jag så lugnt och pedagogiskt jag kan att detta är en snabbsimbana och att det finns lugnare banor intill. Han hävdade först att han inte var ivägen men bytte sen lydigt bana.

Jag bestämde mig för att köra 10ggr 50m med starttid 1:10 men efter första 50:an som gick fort och lätt så beslöt jag mig för att köra med kortare starttid: 1:05.
 Det gick bra ända till den åttonde 50:an som gick på prick 1:05. Skippade sen de återstående två 50:orna då jag inte skulle klara starttiden. Men var riktigt nöjd med att ha klarat åtta stycken.

Sen simmade jag vidare och koncentrerade mig på tekniken. Det har börjar gå riktigt bra och jag känner att jag kommer längre per armtag nu. Och nu får jag även till andningen rätt. De senaste simpassen med HA med för mig nya tränare har gett resultat. TACK Per och Pontus!

Efter några längder så körde jag 9ggr 50m progressivt 1-3
Efter lite "vanligt" sim igen upprepade jag ovanstående. Höll en bra fart passet igenom.
Tyvärr så är min klocka inte helt pålitlig då den räknar för många längder och jag blev först glad över att ha simmat väldigt fort tills jag kom på att den förmodligen har räknat fel. Så trist att den inte går att lita på helt.


 
Så här snabb var jag alltså inte, jag hade inte simmat 3150m utan 2900m men det är ju ganska snabbt och långt det med förstås. Avslutade simpasset med att öva start från startpall efter att ha studerat starter på Youtube före jag sprang iväg till simhallen. Första starten satt glasögonen på men tog in vatten. Fast om jag bara simmar 200m så kanske det fungerar men inte vid 1500m distansen. Start två åkte glasögonen ner och jag såg ingenting. Men det är väl bara att öva på.
 
Efter en skön bastu så åt jag en mini Risifrutti innan jag satte på mig löparkläderna igen. Nu var ryggsäcken lite tyngre men benen var förvånansvärt pigga. Tror att de har längtat efter löpning efter över två veckors löpavhållsamhet. Till och med min onda häl höll sig lugn. Det gick riktigt fort att springa hem, sprang en omväg längs med Årstaviken över Årstabron i motvind. Sen över Årsta och vidare till Sockenplan och hem. Blev en mil i mycket bra fart. Andra halvan så gick varje kilometer fortare och den avslutande kilometern gick i 5:04 fart.
Så kul att jag äntligen har fått lite krut i kroppen. Tänkte på löptekniken när jag sprang och fick till det rikigt bra.
Promenerade direkt till Coop och köpte ingredienser till en Skånsk kladde kaka som min kompis A bjöd på en gång. Jag brukar aldrig baka så anteckna detta datum :-). Slängde ihop kakan direkt när jag kom hem, med löparkläderna på, då kakan ska stå i kylskåpet minst fyra timmar. Sen blev det till att göra mina rehabövningar innan jag klev in i duschen. En sån skön dag. Nu slappas det i soffan och kladdekakan är avsmakad, den var kladdig och god.
 
 
 Imorgon ska jag bara jobba tre timmar och börjar inte förrän 15:00 så det lär bli en till skön sovmorgon och sen motion i någon form.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar