söndag 10 augusti 2014

Ångaloppet.

 
I fredags  blev det bestämt att jag skulle hoppa in som ersättare i Ångaloppet. Jag skulle tävla med Sofie vars man och lagpartner Fredrik var skadad. Lite risky kanske så här en vecka efter Ironman tävlingen. Men jag känner mig pigg och skadefri. Sofie har haft problem med sin höft vilket inte märktes i terrängen där hon lätt och smidigt flög fram. Jag jobbade på för att hinna med och fick emellanåt ropa vänta på mig :-). Simningen blev tuff för mig då jag inte hade någon dolme. Det var första gången jag simmade utan våtdräkt med skor. Benen sjönk och armarna fick jobba hårt. Som tur var så var det korta simningar. Den första och längsta var 250m den andra 230m de övriga var korta. Vissa så korta som 20-50m. Det var 23 simsträckor i varmt vatten. Hala klippor och ibland var det så brant att man fick dra sig upp med rep.
 
Vi startade absolut sist vilket var dumt då det blev till att gå där vi hade velat springa. Men bara att gilla läget. Tävlingen började med sju kilometer löpning. Det var så härligt att springa i skogen. Trots att simningen gick långsam för mig så simmade vi om lag, för att inte tala om löpningen där vi plockade en efter en. Häftig känsla, tillslut var det bara herrlag och något mixlag framför oss.
 
500m före mål så dyker det upp två tjejer framför oss jag säger: oj vad jobbigt då måste vi ju förbi dom. Sofie peppade och inför de sista 200m passerade vi dom och de svarade inte på utmaningen utan vi kunde ostört springa in i mål, förvånade över att vi hade varit i gång i 3.30 tim. Vart hade tiden tagit vägen, tiden går fort när man har kul. Vackra skärgårdsomgivningar, försökte se mig omkring när det gick, man fick se upp så att man inte snubblade på någon rot eller sten.
 
Vi slutade på plats 20 av 46 lag. Stolta som tuppar var vi. Nu ska jag nog vila lite.....
 

Det var 20km löpning ungefär och två kilometer simning. 708 höjdmeter betade vi av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar