måndag 21 juli 2014

Finnskogens triathlon

Jerry och jag deltog i ett litet triathlon i Finnskogen i Norge. Det var första gången det arrangerades. 24 deltagare 8 på sprinten och 16 på den olympiska distansen som vi deltog i.
 
Jag verkar ha som vana att anmäla mig till lopp där jag har en pallplats bara jag tar mig i mål. Jag var ensam kvinna på den olympiska distansen. Det var ett väldigt trevligt lopp, jag gillar verkligen dessa små tävlingar. Det var även ett perfekt genrep inför Boulder för Jerry som gjorde sin första triathlon.
Vi hade en egen hejarklack i form av min mamma, hennes man och deras vänner vars son också deltog. Så kul att min mamma fick se vad det är för tokerier vi håller på med.

Växlingsområdet

Simstarten skedde här på stranden
 
 Tio minuter före start var det briefing på stranden. Det var ca 20 grader i vattnet och ca 24 grader och sol. Kan inte bli skönare.
 

    
Förbereder mig inför lite uppvärmning. Glad tydligen.
Starten skedde på stranden och när startskottet gick så sprang jag i vattnet och kastade mig i det grunda vattnet och simmade som en tok tills jag kom på att det kanske inte var helt smart.. Lugnade ner mig, hittade ett skönt tempo och det var ju ingen trängsel i vattnet direkt :-).
Fighting face
 



Vändningen
Jag var inte sist ur vattnet vilket jag är nöjd med, hade två eller tre bakom mig.
 
Simuppgången med lite olika mattor, charmigt.




 
 Växlingen gick snabbt och bra. Kom iväg fort och cyklade iväg, trodde jag ja. Det var något som tog emot i hjulet så det rullade trögt. Märkligt jag som hade provcyklat när vi kom till tävlingsområdet.
 




Jag fick hjälp av tävlingsledaren och vi hittade en tejpbit som hade fastnat i bromsen. Det hela tog ca 60 sekunder, men blev inte stressad. Efter att ha cyklat iväg såg jag att låsarmen till hjulet var dåligt fastklämd, så jag stannade till igen och tryckte till den.



Men sen kom jag iväg och cyklingen gick jätte bra, min snabbaste cykeltid/snitt hittills och det utan att jag slet ihjäl mig. Det var ett par långa backar, men efter vårt Sälen-Mora äventyr så är det bara att tänka på backarna där så känns det lätt att cykla uppför. Var inte helt utpumpad när cyklingen var över, borde nog ha tagit i lite mer.
Växlingen till löpningen gick rekord fort. Det var trögt att springa i början och som vanligt gick det snabbare än det kändes. Fick ta ett snabbt skogsbesök även det rekordfort. Löpningen bestod av två varv. Min plan var att hålla max 5:15 fart men reviderade den när jag kom till en jobbig backe. Men på andra varvet så förstod jag att planen skulle hålla. Fick sällskap av följecyklisten då jag var sist. Men det kanske var första gången han har cyklat efter en vinnare som ligger sist :-).
Var riktigt sliten sista kilometern och antydan till illamående låg och lurade. Men jag lyckades bita ihop och öka farten mot slutet och la in en riktigt snabb spurt.

Garmin måste stängas av.
Vid målet väntade Jerry som hade genomfört sitt första triathlon med högsta betyg. 
Jag välkomnades av vår hejarklack. Så härligt att vara i mål. Jag vann första pris i damklassen på Olympisk distans, tjoho.
Fina priser, näverburk och en fin lyckta.
 
Bild från lokaltidningen Glåmdalen.
 
Foto Glåmdalens tidning.
 
Jerry och jag var ena riktiga linslusar.




 
Tävlingen var en riktigt bra genomkörare inför Boulder.
Förhoppningsvis blir det en tradition att delta i detta mysiga och vackra triathlon.

På kvällen var vi sen bjudna på bankett hemma hos min mammas vänner.

Tack Per för de fina bilderna du tog. Inte illa med egen fotograf.
 
Mina tider:

Finnskogens triathlon

Simning / Distans 1,56 km - 28:57 - 1:51 min/100m

T1

Övrig träning / Annat 0,00 km - 2:19 - 0:00 min/km

Finnskogens triathlon

Cykel / Distans 37,74 km - 1:17:43 - 29,14 km/h

T2

Övrig träning / Annat 0,00 km - 0:44 - 0:00 min/km

Finnskogens triathlon

Löpning / Distans 10,28 km - 53:01 - 5:09 min/km
  • 49,58 km
  • 2:42:44
  • 3:17 min/km


  •  








    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar